Start Egzamin maturalny Materiały do egzaminu ustnego z języka angielskiego
Menu główne
Aktualności
Z życia Szkoły
Koła zainteresowań
Egzamin maturalny
Egzamin maturalny 2015
Egzamin zawodowy
Dla uczniów
Dla rodziców
Studniówka
Dla kandydatów
Dla nauczycieli
Staże w Niemczech
Doradca metodyczny
Olimpiady i konkursy
Archiwum
Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe
Projekty
Socrates - Comenius
Twój start zawodowy
Uczeń do potęgi
Ukraina
Już czas na staż
efs.gov.pl
efs.lubelskie.pl
Szukaj
Statystyka
Użytkowników : 51
Artykułów : 1040
Odsłon : 1279801
Zaloguj się




Materiały do egzaminu ustnego z języka angielskiego Drukuj
Wpisany przez Edyta Libera   
wtorek, 26 lutego 2013 11:27

Poniższe informacje powinny pomóc Ci, byś jak najlepiej zdał egzamin ustny z języka angielskiego. Mamy nadzieję, że pomogą Ci one ustrzec się typowych błędów i sprawią, że będziesz w stanie wyjść obronną ręką nawet z trudnych sytuacji.

STRUKTURA EGZAMINU

CZĘŚĆ EGZAMINU

CZAS TRWANIA
(15 minut)

PUNKTACJA

SPRAWNOŚĆ
KOMUNIKACYJNA

UMIEJĘTNOŚCI
JĘZYKOWE

Rozmowa wstępna

ok. 2 minut

nie podlega ocenie

0-12

Zadanie 1.
Rozmowa z odgrywaniem roli

do 3 minut

0-6

Zadanie 2.
Opis ilustracji i odpowiedzi na trzy pytania

do 4 minut

0-6

Zadanie 3.
Wypowiedź na podstawie materiału stymulującego 
i odpowiedzi na dwa pytania

do 5 minut

0-6

SUMA

30

Próg zdawalności:

9

BARDZO WAŻNE INFORMACJE:

►Poza rozmową wstępną, każde polecenie składa się z czterech części:

Zad.1 – 4 chmurki

Zad.2 – opis obrazka i 3 pytania

Zad.3 – uzasadnienie wyboru, uzasadnienie odrzucenia plus 2 pytania

Ta informacja jest ważna, kiedy będziesz analizował tabelę punktową. 

► Pamiętaj, że zadania należy realizować w kolejności w jakiej występują w zestawie.

► Nie wolno Ci powracać do zadania, do realizacji którego nie przystąpiłeś, nawet, jeśli czas na egzamin się nie skończył. Zapamiętaj tę informację i staraj się jak najlepiej wykorzystać czas na wykonanie każdego z poleceń.

►Powtórzenie pytania, czyli odczytanie pytania lub instrukcji dokładnie tak, jak brzmi w zestawie, nie jest traktowane jako pomoc. Zatem nie tracisz punktów, jeśli egzaminator tylko powtórzy pytanie.

Przydatne zwroty kiedy chcesz poprosić o powtórzenie:

Can you repeat, please?

Could you please repeat?

I am sorry, I didn’t hear. Can you repeat?

I beg your pardon?

►Egzaminator nie może w żaden sposób podpowiadać Ci, nawet kiwając głową, zatem nie zdziw się, jeśli nie wyczytasz z jego twarzy czy Twoje odpowiedzi są poprawne. To ważna informacja, ponieważ na zajęciach Twój nauczyciel zazwyczaj informuje Cię jak przebiega Twoja odpowiedź np. przytakując.

► Egzaminator nie może zadawać pytania naprowadzającego, ale może zapytać : ”Would you like to add anything?” („Czy chciałbyś coś dodać?”) lub „Is that all from you?” (“Czy to wszystko z Twojej strony?”). W przypadku usłyszenia takich lub podobnych zwrotów, przeanalizuj dokładnie, co jeszcze mógłbyś powiedzieć.


►Naprawdę warto rozwijać swoją wypowiedź. Spójrz na poniższą tabelkę i przekonaj się sam:

Do ilu elementów zdający się odniósł ?

Ile rozwinął?

4

3

2

1

0

4

6p

5p

4p

3p

2p

3

4p

3p

2p

1p

2

3p

2p

1p

1

1p

0p

0

0p

Wyobraź sobie sytuację, że na egzaminie w zadaniu pierwszym odniosłeś się do wszystkich elementów nie rozwijając żadnego, a Twój kolega odniósł się i rozwinął tylko dwa. Czy jesteś świadomy, że to on dostanie trzy punkty, Ty natomiast tylko dwa?

OMÓWIENIE POSZCZEGÓLNYCH CZĘŚCI

ROZMOWA WSTĘPNA

►Jest po to, by zaznajomić się z sytuacją egzaminacyjną.

►Pamiętaj, że rozmowa musi trwać ok. 2 minut, więc niech Cię nie zdziwi, jeśli egzaminator zada Ci wiele pytań.

ZADANIE PIERWSZE

►Upewnij się dobrze, kto rozpoczyna rozmowę.

►Nie bój się przejąć inicjatywy i zadawać egzaminatorowi pytań, gdyż wtedy to Ty kontrolujesz rozmowę.

►Egzaminator przyjmie pozycję osoby nieznającej języka polskiego, zatem jeśli użyjesz wyrazu z j. polskiego, bądź przygotowany, że egzaminator zapyta „A co to oznacza?”

ZADANIE DRUGIE I TRZECIE

►Pamiętaj, żeby uzyskać maksymalną liczbę punktów za opis obrazka, powinieneś powiedzieć kto jest na ilustracji, gdzie jest i co robi.

►Jeśli odpowiesz na pytania egzaminatora tylko słowami „Yes”, „No” itp., nie zostanie to potraktowane nawet jako odniesienie się do tematu.

►Jeśli naprawdę nie możesz zrozumieć zadawanych pytań, mimo ich powtórzenia, lepiej jest poprosić o ich przeformułowanie. W tym celu możesz użyć jednego z podanych zwrotów:

Could you please use other words?

Use other words, please.

Należy pamiętać, że w zadaniach 2. i 3., konieczność uproszczenia pytania będzie rozumiana jako pomoc ze strony egzaminującego i będzie prowadziła do odjęcia punktów według poniższej tabeli:

zadanie

Zdający czasami potrzebuje pomocy ze strony egzaminującego (minus 1 punkt)

Zdający potrzebuje znaczącej pomocy ze strony egzaminującego (minus 2 punkty)

2.

Przeformułowanie jednego lub dwóch pytań

Przeformułowanie wszystkich trzech pytań

3.

Przeformułowanie jednego pytania

Przeformułowanie dwóch pytań

UWAGA!

Pamiętaj, że jeśli po przeformułowaniu pytania nadal nie udzielisz na nie odpowiedzi, nie zostaną Ci odjęte punkty za pomoc ze strony egzaminującego!

Reasumując, gdy nie rozumiesz pytania, poproś o pomoc i staraj się wtedy rozwinąć swoją wypowiedź.

JAK RADZIĆ SOBIE Z TYPOWYMI PROBLEMAMI W PRZYGOTOWANIACH DO EGZAMINU

  1. Problem z czasem.

Wielu egzaminowanych  ma istotne problemy, by zmieścić się w limicie czasowym. Dotyczy to zwłaszcza ćwiczenia pierwszego. By temu przeciwdziałać, proponujemy pracę w domu z wykorzystaniem stopera internetowego np. http://pl.e-stopwatch.eu/. Dodatkowo, podczas realizacji ćwiczenia pierwszego należy pamiętać, że na każdą „chmurkę” przypada nieco ponad 40 sekund. Jeśli jakiś temat sprawia problem, a czas ucieka, poproś egzaminatora, żeby przejść do innego zagadnienia.

Przydatne zwroty:

Let’s talk about…. – Porozmawiajmy o…..

Can we talk about…..- Czy możemy porozmawiać o……..

Pamiętaj, że w obrębie tego samego zadania, o ile czas na to  pozwoli, zawsze możesz wrócić do jakiegoś elementu.

2. Problem z wyobraźnią

Często nasi uczniowie informują nas, że rozumieją pytania, ale ciężko jest im „uruchomić” wyobraźnię, by odpowiedzieć we właściwy sposób. Oto wskazówki, które mogą być pomocne:

►w zadaniu 2, w trzecim pytaniu, często możesz być proszony o opowiedzenie historii dotyczącej Ciebie lub Twoich przyjaciół, na temat związany z obrazkiem. Uważamy, że warto przygotować takie wypowiedzi w każdym z wymaganych działów tematycznych, a więc:

Człowiek, Dom, Szkoła, Praca, Życie Rodzinne i Towarzyskie, Żywienie, Zakupy i Usługi, Podróżowanie i Turystyka, Kultura, Sport, Zdrowie, Nauka i Technika, Świat Przyrody, Państwo i Społeczeństwo. Jeśli egzaminator poprosi Cię o opowiedzenie historii, a przed sobą widzisz obrazek z danego działu tematycznego, wystarczy tylko przywołać z głowy to, co powinieneś umieć.

Przykład:

Egzaminator: “Have you or anyone you know ever taken part in an environmental campaign?”

Uczeń: Yes, I have. It was two years ago. Me and my friends organized a campaign to segregate litter. It was difficult because people didn’t want to help us. Fortunately, we found a sponsor who helped us print leaflets. We distributed them in our school. The campaign was successful and we were happy.

Komentarz:

To tylko 52 wyrazy, chyba nie tak ciężko będzie przygotować podobne historie?

► Jeśli podróż  do domu zajmuje Ci dłużej niż 5 minut, postaraj się wykorzystać ten czas i w myślach opowiedz sobie ćwiczoną historyjkę.

►Korzystaj z Internetu np. Google Grafika, gdyż tam znajdziesz dużo obrazków do opisania.

► W zadanie trzecim będziesz proszony o uzasadnienie dlaczego wybierasz/ odrzucasz określoną opcję. Oto kilka pomocnych słów i wyrażeń, które powinny Ci pomóc:

(un)attractive – (nie)aktrakcyjny

appealing – przemawiajacy

meaningful – znaczący

the message is (un)clear – przesłane jest (nie)jasne

(ir)relevant – (nie)związany z tematem

intriguing  - intrygujący

the poster seems… – plakat wydaje się..

sophisticated – wyrafinowany

as a result…- w rezultacie

Pamiętaj, by szczególnie dobrze powtórzyć stopniowanie przymiotników do tej części egzaminu.

3.   Pustka w głowie.

Jeśli nawet podczas egzaminu poczujesz pustkę w głowie, nie panikuj. Pamiętaj, że najważniejsze jest, by zacząć mówić. Upraszczając, zdanie w języku angielskim zazwyczaj sprowadza się do powiedzenia: kto robi co. Dlatego staraj się wykorzystać ten „wzór” i zacznij odpowiedź.

 

4. Braki w słownictwie

Naprawdę warto nauczyć się kilku podstawowych zwrotów przymiotników opisujących samopoczucie i wygląd osób. Pamiętaj, że na obrazku bardzo często zobaczysz właśnie osoby, a pytania będą często ich dotyczyć.

 

Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Ci efektywnie wykorzystać swoją wiedzę. Życzymy  jak najlepszych wyników.

Autorzy

Agnieszka Radzińska-Lis

Michał Niedźwiadek

Podczas przygotowania niniejszego tekstu korzystaliśmy z materiałów Centralnych Komisji Egzaminacyjnych, które są dostępne w Internecie lub w wersji drukowanej.

 
Zespół Szkół nr 5 w Lublinie, wykorzystano system Joomla na licencji GNU GPL